یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

دوربينهاي ديجيتال

۱۷۵ بازديد

يو.اس.بي يا USB همان Universal Serial Bus است كه مشكل اتصال دستگاههاي جنبي به كامپيوتر را حل كرده و اينكار را بصورت خودكار انجام ميدهد. مسئله اي كه چنين ساده بنظر ميرسد يكي از معضلات دنياي كامپيوترهاي شخصي محسوب ميشد كه با معرفي و تكميل USBها حل شد. هرچند كه اين سيستم هميشه به درستي جواب نميدهد اما زندگي در كنار كامپيوترها را بمراتب ساده تر ميكند.
اكثر كامپيوترهاي توليد شده بعد از سال ۱۹۹۵ ميلادي داراي پورتهاي USB هستند و ويندوزهاي بعد از ۹۵ نيز آنرا بكار ميگيرند. كامپيوترهاي اپل نيز از اين پورت پشتيباني مينمايند. يو.اس.بي سه مشخصه جالب دارد كه عبارتند از : سرعت، قدرت و سادگي مصرف.
براي آشنايي با پورت USB لازم است اول عبارت پورت را بشناسيم. پورت ارتباطي است كه طي آن دستگاههاي خارجي را ميتوان به كامپيوتر وصل كرد. كامپيوترهاي شخصي اوليه IBM با دو پورت (يكي سريال و يكي موازي) عرضه شدند. دستگاههايي مانند مودم به پورت سريال و پرينترها به پورت موازي وصل ميشدند. بعدها پورت ديگري به نام SCSI معرفي شد كه هرچند مصرف زيادي در كامپيوترهاي مك يافت اما براي دنياي PC جذابيتي ايجاد نكرد.
پورتها نه تنها محلي براي اتصال دستگاههاي خارجي به كامپيوتر هستند بلكه سرعت ردوبدل شدن ديتا را هم بين آنها تعريف ميكنند. اينجاست كه USB ارزش خود را نشان ميدهد. پورت USB بطور متوسط ده بار سريعتر از پورتهاي موازي، ديتا را منتقل ميكند و به مراتب سريعتر از پورت سريال است. معناي اين گفته آنست كه يك اسكنر يا پرينتر USB سريعتر از اسكنر يا پرينتري كه به پورت موازي وصل شده است عمل مينمايد. متوسط سرعت انتقال پورت سريال معادل ۱۵۰ كيلوبيت در ثانيه است. اين سرعت براي پورت موازي ۱.۲ مگابيت در ثانيه است در حاليكه سرعت انتقال ديتا براي پورت USB معادل ۱۲ مگابيت در ثانيه ميباشد كه البته بستگي به نوع دستگاه اتصالي هم دارد. بعضي از دستگاهها، مخصوصا پرينترها قابليت اتصال به دو نوع پورت موازي و USB را دارند.

كدام يك از امواج براي ما بي ضرر هستند؟

براي پيدا كردن پورت USB در كامپيوتر خود به پشت، جلو يا اطراف آن نگاه كنيد. USB، پورت كوچكي است كه ممكن است كمتر به چشم آيد. شكلهاي اين مقاله به شما كمك ميكنند تا اين پورت را بيابيد.
به مرور زمان در پورتهاي USB تحولي ايجاد شد و پورت USB۲ با حداكثر سرعت انتقال ۴۸۰ مگابيت در ثانيه به بازار آمد كه توانست ۴۰ بار سريعتر عمل كند و اين در حاليست كه سازگاري كامل خود با USB۱ را نيز حفظ كرد. بعبارتي اگر كامپيوتر جديدي خريديد كه داراي USB۲ است، دستگاه قديمي USB۱ شما ميتواند با آن كار كند، فقط سرعت به USB۱ محدود خواهد شد.
براي بهره گيري از سرعت بالا، هر دو دستگاه بايد مجهز به USB۲ باشند. سرعت بالاي USB۲ براي بسياري از دستگاهها مانند دوربينهاي ديجيتال، هاردديسكها و درايوهاي DVD ارزشمند بوده و مورد مصرف يافته است.
هرچند كه پشتيباني از USB۲ در ويندوزهاي غير از XP تعبيه نشده است اما USB بخوبي با ويندوز ۹۸ به بالا كار ميكند. اين ويندوز XP است كه پشتيباني لازم براي USB۲ را داراست. اگر يك كارت USB را به كامپيوتر داراي ويندوز XP وصل كنيد، پشتيبانيهاي لازم از طريق سايت Windows Update موجود است. لينك به اين سايت در سايت كامتونت موجود است.
در اكثر مواقع اگر سيستم خود را با يك كارت جديد ارتقاء دهيد، سي دي نصب آن كارت نيز همراه كارت ارائه ميشود كه با ويندوز ۹۸ و Me بخوبي كار ميكند.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.