یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

پردازنده‌

socialnetworkrank

پردازنده‌

۱۶۰ بازديد

تمام پردازنده‌هايي كه براي شما مناسب هستند، در دو دسته Intel و AMD قرار گرفته است و انتخاب ديگري براي شما ممكن نيست. اجازه بدهيد درباره كيفيت و مسايل حواشي مربوط به اين شركت‌ها صحبت نكنيم و فقط بر روي شيوه‌هاي منطقي تهيه متمركز شويم. Intel و AMD خانواده‌هاي متعدد پردازشي با نام‌هاي عجيب و غريب توليد كرده‌اند كه به ‌خوبي در دسته‌بندي بالا قرار مي‌گيرند. از اين رو شناخت خانواده‌هاي زيرمجموعه اهميت فراواني دارد. اما قبل از پرداختن به خانواده‌هاي پردازشي، ‌بهتر است مروري كلي بر مشخصات كلي پردازنده داشته باشيم ‌چرا كه در قسمت‌هاي آينده و در بين مطالب بارها بدان ارجاع خواهيم كرد.

قبل از ادامه …
به ‌نظرم دوستاني كه سيستم‌هايي مربوط به سال‌هاي ۸۰ تا ۸۲ دارند از خير تغيير پردازنده گذشته و برنامه‌اي براي دگرگوني ساختاري در تمام اجزا داشته باشند. شايد تا سال ۸۴ و با توجه به نياز آن روزگار، تغيير پردازنده‌هاي خانواده Pentium۲ به Pentium۳ تغيير كيفي عمده‌اي را موجب مي‌شد. در شرايط كنوني اين‌گونه تغييرات در موارد محدودي كارساز بوده و توصيه مي‌شود كه اين عزيزان از خير ارتقا موردي گذشته و دل به دريا زده و به‌فكر تغييرات اساسي در نگرش خود و نيز سيستم پردازشي موجود باشند. ناگفته نماند كيفيت بسياري از سيستم‌هاي پردازشي مبتني بر پردازنده‌هاي Pentium۳ را مي‌توان با ارتقا در ظرفيت حافظه تا يك گيگابايت و تهيه كارت گرافيك دست دوم مناسب تا ميزان قابل‌توجهي بهبود بخشيد.

AMD يا Intel، مسئله اين است!
سه چهار سال پيش قبولاندن استفاده از پردازنده‌هاي AMD به مشتري‌جماعت، روان آسوده و دل اميدوار و صبر ايوب و فك روان و كلامي بدون خطا مي‌خواست. در آن روزگار سهم شركت AMD از بازار سيستم‌هاي پردازشي كمتر از ۵ درصد بود و هم اكنون اين ميزان به بيش از ۲۵ درصد رسيده است. نكته جالب ريشه‌يابي اين تغيير وضعيت است كه البته دانستن جزئيات آن در نوشتار ديگري دنبال خواهد شد،‌ اما بد نيست بدانيد كه رفع برخي ضعف‌هاي اساسي در پردازنده‌هاي AMD كه توليد گرما اصلي‌ترين آن بود،‌ موجب برتري اين شركت در اين جدال شد. پردازنده‌‌هاي AMD به‌طور سنتي تا سال گذشته بهترين پشتيبان بازي‌ها و امور گرافيكي بودند. از آن‌سو پردازنده‌هاي Intel براي پردازش‌هاي همزمان و به‌منظور استفاده توسط برنامه‌نويسان و امور حرفه‌اي تدوين صدا توصيه مي‌شد. اين وضعيت تا سال گذشته هم به همين منوال بود تا اين كه تغيير نگاه Intel به ماهيت پردازنده و توليد خانواده پردازشي Core ۲ Duo، شرايط را تغيير داد. عجله نكنيد اين مورد را بيشتر توضيح خواهم داد.

Athlon XP و Pentium۴
تكليف دوستاني كه مادربردهاي ايشان مربوط به بيش از چهار سال گذشته است، روشن شد. اين دوستان براي تغيير پردازنده، چاره‌اي جز تغيير مادربرد ندارند، البته امكان استفاده از پردازنده‌هاي دست دوم هم براي اين منظور فراهم است، اما شايد پاسخگوي انتظار دوستان نباشد. يكي از اصلي‌تري دلايل ارتقا، پشتيباني از بازي‌هاي جديد و البته سنگين گرافيكي و پردازشي است. معرفي پردازنده Athlon XP حركتي اساسي در جهت ارتقا كيفيت بازي‌ها بود و اين خانواده پردازشي انصافا حريف قدري براي پردازنده‌هاي خانواده Pentium۴ بودند. Athlon XP پردازنده داغي بود و مشكل آن با استفاده از يك سيستم خنك‌كننده مدرن و خوب حل مي‌شد. اما اين مورد تاكنون هم در ذهن بسياري به ‌يادگار نقش بسته است كه پردازنده‌هاي AMD داغ هستند و خطرناك!


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.