یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

موتور گرافيكي

socialnetworkrank

موتور گرافيكي

۱۸۱ بازديد

در اصطلاح فني به چيپ‌ست‌هايي كه در داخل خود، موتور گرافيكي دارند، عنوان IGP اطلاق مي‌شود. استفاده از گونه چيپ‌ست‌ها با محدوديت‌هاي بسياري همراه است. چيپ‌‌ست‌هاي IGP علاوه بر انجام وظايفي كه به‌طور عادي بر دوش هر چيپ‌ست محترمي سنگيني مي‌كند، موظف به پشتيباني از پردازش گرافيكي نيز خواهد بود. مادربردهاي مبتني بر چيپ‌ست‌هاي IGP به مادربردهاي VGA Onboard معروف هستند. به‌بيان ديگر چيپ‌ست‌هاي IGP تركيبي از يك چيپ‌ست كامل به‌انضمام يك پردازنده گرافيكي محدود است. دور و بر اين چيپ‌ست مركب يا مجتمع بسيار شلوغ است.

اين چيپ‌ست‌ها حافظه مورد نياز براي انجام امور گرافيكي را از حافظه اصلي (RAM) به‌عاريت مي‌گيرند و در اصطلاح شريك (Share) مي‌شوند. اگر مجبور به انتخاب مادربردي با چنين مشخصاتي شديد،‌از مدلي استفاده كنيد كه داراي يك شكاف توسعه گرافيكي مانند، PCI Express باشد تا در صورت نياز،‌ ‌امكان ارتقا ممكن باشد. استفاده از كارت‌گرافيك مستقل موجب مي‌شود كه بار پردازش گرافيكي از دوش چيپ‌ست IGP برداشته و حافظه اصلي نيز از سنگيني شراكت آزاد شود. ارتقا، راه‌ها و شيوه‌هاي مختلفي دارد. در اين‌باره، باب صحبت همچنان باز است، البته هفته آينده درباره قطعه ديگري سخن خواهيم گفت.

شناخت پردازنده
گذشت آن زمان كه در دنياي كامپيوتر فقط يك پردازنده حكمراني مي‌كرد. گذشت آن روزگار كه اول و آخر و وسط تمام پردازنده‌ها فقط محصولات اينتل بود و بس. لذا قبل از تصميم براي ارتقا پردازنده، بايد از توانايي مادربرد خود مطلع شويد و مطابق با نياز خود اقدام به تغيير پردازنده موجود نماييد. در دنياي كنوني سه دسته پردازنده قابل تهيه هستند كه دسته اول و دوم به سهولت و دسته سوم به صورت مجتمع با مادربرد قابل تهيه خواهند بود. بنابراين تمركز خود را بر دو دسته اول معطوف خواهيم كرد. بدون شك نام‌هاي AMD و Intel براي قبايل بدوي ساكن در مجمع الجزاير گالاپاگوس هم آشناست، پس بدون فوق وقت مي‌رويم سراغ اصل ماجرا و…

ارتباط پردازنده و مادربرد
انتخاب پردازنده، ارتباط مستقيمي با مدل مادربرد و چيپ‌ست نصب‌شده بر روي آن دارد. پردازنده‌ها تعداد پايه‌هاي (Pins) مشخصي دارند و الزاما بايد با سوكت نصب‌ شده روي مادربرد ار لحاظ تعداد پايه و شكل چينش آن تطابق داشته باشند. از طرف ديگر چيپ‌ست مادربرد بايد پردازنده را شناخته و قادر به پشتيباني از قابليت‌هاي آن باشد. قابليت‌ها شامل: سرعت فركانس هسته پردازشي، سرعت تبادل داده‌ها بين پردازنده و چيپ‌ست، نوع حافظه قابل پشتيباني،‌ سرعت فركانس حافظه، ميزان حافظه موقت Cache L۲ و غيره خواهد بود. از طرف ديگر انتخاب نوع پردازنده رابطه مستقيمي با انتظارات شما از سيستم پردازشي دارد. به طور حتم نيازهاي يك گرافيست يا انيماتور حرفه‌اي با انتظارات فردي كه صبح خود را با Microsoft Word آغاز كرده و شب را با jet Audio به پايان مي‌رساند، تفاوت‌هاي اساسي دارد. بارها تكرار شده است كه انتظارات كنوني خود را يادداشت و پيش‌بيني كنيد كه تا ۲۴ ماه آينده چه توقعاتي از يك پردازنده نجيب خواهيد داشت. در كنار اين موارد، هزينه‌اي كه قادر به پرداخت آن هستيد را نيز مرقوم فرماييد! قبل از هر چيز بايد با دسته‌بندي پردازنده‌ها آشنا شويد.

دسته‌بندي از بعد كارايي
پردازنده‌ها را از بعد كارايي در پنج گروه پردازنده‌هاي ارزان‌قيمت يا اقتصادي بين ۳۵ تا ۷۰ هزار تومان ، متوسط ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، خوب بين ۱۲۰ تا ۲۲۰ هزار تومان، عالي يا كيفي از ۲۲۰ هزار تومان به بالا دسته‌بندي مي‌كنند كه به‌ دليل ويژگي خاص پردازنده سرور، در اين مجال فقط روي چهار دسته اول متمركز خواهيم شد. دسته‌بندي فوق و محدوده قيمت ارايه شده، به نظر نويسنده بستگي دارد و در منابع مختلف معيارهاي گوناگوني براي اين دسته‌بندي ارايه خواهد شد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.